Debiteurenbeheer

Voorkom stress door onbetaalde facturen

Als bedrijf wil je altijd precies weten wat je financiële positie is. Kun je voldoen aan alle lopende verplichtingen? Zijn er investeringen mogelijk of moet rekening worden gehouden met financiële tegenvallers? Op al deze vragen is meteen een antwoord te geven als het debiteurenbeheer goed voor elkaar is. Dat betekent dat er een uitstekend inzicht is in de uitstaande facturen en de termijn waarbinnen deze betaald moeten zijn. Als blijkt dat debiteuren zich niet aan hun verplichtingen houden wordt er meteen een traject gestart om de achterstallige betaling zo snel mogelijk binnen te krijgen. Als het debiteurenbeheer op orde is heb je dus grip op alle lopende processen. Zelfs een niet betalende klant of relatie hoeft dan geen stress te veroorzaken.

Debiteurenbeheer

Neerwaartse spiraal

Als een debiteurenafdeling goed functioneert kost het bijhouden van alle lopende zaken niet eens zo heel veel tijd. Als er echter achterstanden zijn ontbreekt het aan inzicht. Dat is vaak de start van een vervelende periode, waarin er geen duidelijkheid over de financiële positie is, en ook niet over de situatie in de nabije toekomst. Een achterstand in de financiële administratie wordt soms zelfs een neerwaartse spiraal. Want doordat er geen kloppend actueel inzicht is, worden er foute aannames gedaan, die blijven circuleren in de organisatie. Daardoor wordt het steeds moeilijker om de achterstanden weg te werken. Als het debiteurenbeheer van jouw bedrijf een zwakke schakel is, is het de overweging waard om dat geheel of gedeeltelijk uit te besteden. Dat geeft veel rust en je houdt meer tijd over om je volledig te focussen op de productie in je bedrijf.