Preventiemedewerker verplicht voor ieder bedrijf

Heb jij een eigen bedrijf? Dan heb je ongetwijfeld ook een preventiemedewerker in dienst. Niet? Dan wordt het de hoogste tijd om er eentje aan te stellen. Volgens de Arbowet is dit namelijk verplicht. Iedere organisatie moet namelijk minimaal één preventiemedewerker in dienst hebben. Kort door de bocht zorgt een preventiemedewerker ervoor dat medewerkers zich veilig voelen op de werkvloer. Maar wat doet een preventiemedewerker nu eigenlijk precies?


Wat doet een preventiemedewerker?
Ben jij niet bekend met een preventiemedewerker? Dan wil je ongetwijfeld eerst weten wat een preventiemedewerker precies doet. Een preventiemedewerker houdt zich bezig met de veiligheid en gezondheid van medewerkers binnen jouw bedrijf. Overigens richt een preventiemedewerker zich niet alleen tot de mensen die dagelijks aanwezig zijn op de werkvloer, maar ook op bezoekers. Zijn takenpakket bestaat voornamelijk uit het verbeteren van het Arbobeleid. Zo stelt hij een risico-inventarisatie en -evaluatie op, brengt hij advies uit en voert overleg over bepaalde maatregelen en voert deze vervolgens (deels zelf) uit
Een preventiemedewerker aanstellen
Nu je weet wat een preventiemedewerker doet, kun je er eentje aanstellen. In feite kun jij iedereen aanstellen voor deze functie. Je hoeft als preventiemedewerker namelijk geen specifieke opleiding gevolgd te hebben. Al is het natuurlijk altijd mooi meegenomen wanneer jij kennis van zaken hebt. Wil je niet speciaal iemand aannemen om deze functie uit te laten voeren? Dat is ook helemaal niet noodzakelijk. Je kunt namelijk ook één van je huidige werknemers vragen als preventiemedewerker. Hij of zij voert deze werkzaamheden dan uit naast zijn dagelijkse takenpakket.